Sinds augustus 2024 is Simon Vestdijk Franeker gestart met Time-INclusief. Time-INclusief biedt ondersteuning aan leerlingen die in de eigen klas, door verschillende omstandigheden en problematiek, niet goed tot leren komen. Zij hebben een extra ondersteuningsbehoefte waar via Time-INclusief aandacht aan wordt gegeven.

Time-INclusief Lounge
In een speciale ruimte in de school genaamd de Time-INclusief Lounge (afgekort de TIL), worden leerlingen opgevangen en volgen zij onderwijs. Dit onderwijslokaal is prikkelvrij en heeft plek voor meerde leerlingen, die op verschillende tijden aanwezig zijn. Een gespecialiseerde pedagogisch medewerker biedt maatwerk aan deze leerlingen, die bijvoorbeeld leerproblematiek of angst- en depressieklachten hebben. De leerlingen worden gedurende een bepaalde periode opgevangen en begeleid via de Time-IN-voorziening, totdat het weer mogelijk is om volledig terug naar de klas te gaan en deel te nemen aan het reguliere lesprogramma.

Voorkomen van schooluitval en thuiszitten
De belangrijkste doelen van Time-INclusief zijn het helpen van de leerling om tot leren te komen en daarmee schooluitval en thuiszitten te voorkomen. Dit wordt gedaan door extra aandacht en ondersteuning te bieden aan de leerling. Dit creëert rust voor de leerling, maar ook voor de klas en in de school. Hiermee worden ook de vakdocenten ontlast en ondersteund. Daarnaast biedt Time-INclusief ook handelingsadviezen voor docenten.

Werkwijze
Wanneer een leerling, na overleg met het zorgteam, in aanmerking komt voor begeleiding in de Time-IN-Lounge, worden er afspraken gemaakt met de leerling, ouders, mentor, zorgteam en de begeleider van Time-INclusief. De leerling krijgt intensieve begeleiding en er wordt regelmatig geëvalueerd om waar nodig bij te sturen. De leerling volgt de reguliere lessen waar mogelijk en verblijft in de Time-IN-Lounge op afgesproken tijden, met als uiteindelijk doel een volledige zelfstandige schoolgang in de reguliere klas.

Met Time-INclusief wil Simon Vestdijk Franeker een sterk pedagogisch klimaat creëren waarin leerlingen zich kunnen ontwikkelen en onderwijsprofessionals samenwerken aan inclusief onderwijs.

error: Bericht Beveiligd!