Franeker geeft het goede voorbeeld: basisscholen De Steven en De Bolder in actie voor inclusieve speelcultuur

“Je moet elkaar wel kennen om samen te spelen”

In Franeker zetten leerlingen van basisscholen De Steven (regulier onderwijs) en De Bolder (speciaal onderwijs) zich dit schooljaar samen in voor een belangrijk doel: een speelcultuur waarin álle kinderen meedoen. Want uit onderzoek blijkt dat 56% van de kinderen zonder beperking nooit speelt met een kind met een beperking. En dat zorgt voor onnodige afstand én eenzaamheid.

De twee scholen namen deel aan het landelijke project ‘In Actie voor Samen Spelen’ van Stichting het Gehandicapte Kind. In totaal deden 24 scholen in 12 gemeenten mee, maar in Franeker kwam de boodschap extra krachtig binnen. “Als je elkaar leert kennen, is samen spelen helemaal niet moeilijk,” zei een leerling. En dat bewezen ze: op woensdag 18 juni vond de zelfbedachte SamenSpeeldag plaats, waarin kinderen met en zonder beperking zichtbaar genoten van elkaars gezelschap. “Het was de beste dag ever!”, aldus een enthousiaste deelnemer.

Grote drempel: elkaar niet kennen

Dat kinderen met en zonder beperking nauwelijks met elkaar in contact komen, is zorgwekkend. 40% van de kinderen zonder beperking komt nooit in aanraking met een kind met een beperking, en maar liefst 56% speelt er nooit mee. Tegelijkertijd blijkt uit onderzoek van Hogeschool Utrecht dat kinderen wel openstaan voor contact: 57% zegt samen spelen juist leuk te vinden. De grootste drempel is niet de beperking zelf, maar simpelweg: elkaar niet kennen.

Scholen maken het verschil

Met het project worden scholen – zoals De Steven en De Bolder – actief betrokken om deze kloof te overbruggen. Door gezamenlijke lessen, het testen van speeltuinen en uiteindelijk de organisatie van een echte SamenSpeeldag, krijgen kinderen de kans om elkaar écht te leren kennen.

Denise van der Schaft, projectmanager bij Stichting het Gehandicapte Kind:

“Wat we in Franeker zien, is precies wat we hopen te bereiken: duurzame ontmoetingen tussen kinderen met en zonder beperking. Scholen spelen hierin een cruciale rol. Zij kunnen contact mogelijk maken, en bijdragen aan een inclusieve samenleving vanaf de basis.”

Over Stichting het Gehandicapte Kind

Geen kind zonder vriendjes – dat is de missie van Stichting het Gehandicapte Kind. Met steun van donateurs en vrijwilligers werkt de stichting aan toegankelijke speeltuinen, sportclubs en scholen waar álle kinderen kunnen meedoen, vrienden maken en samen opgroeien. Want een beperking mag een kind niet buitensluiten.

error: Bericht Beveiligd!