Introductieactiviteiten, nieuwe leermiddelen en praktijkervaringen markeren de eerste weken van het schooljaar

De eerste schoolweken zijn inmiddels achter de rug en de leerlingen van Simon Vestdijk Franeker zijn het jaar energiek en veelzijdig begonnen. De introductieactiviteiten vormden een geslaagde opmaat naar een schooljaar vol kennis en ontdekkingen.

De tweede klassers trapten het jaar af met een gezamenlijk kamp, waar samenwerking en groepsbinding centraal stonden. Voor de eerstejaars stond sport- en spel op het programma, gecombineerd met een bezoek aan zwembad De Blauwe Golf en een speurtocht door Franeker. De derdejaars maakten kennis met nieuwe uitdagingen in de klimhal van Leeuwarden, waar klimmen en boulderen voor de nodige spanning en spektakel zorgden.

Na deze introductieweek richtten de leerlingen zich op de lessen. De vierdejaars verdiepten zich in de elektromagnetica, terwijl de derdejaars aan de slag gingen met microscopie. De brugklassers ontwierpen compilatieposters rondom verschillende organismen, waarmee zij hun biologielessen een creatieve start gaven. Daarnaast werd de schoolbibliotheek uitgebreid met een reeks nieuwe boeken en werd in het biologielokaal een aquarium geplaatst.

In de praktijklessen van klas 4 kregen de leerlingen de opdracht om activiteiten te bedenken en uit te voeren voor uiteenlopende doelgroepen. Dit leverde uiteenlopende resultaten op: van creatieve knutsel- en schilderactiviteiten met kinderen tot het bakken van pannenkoeken en koekjes, en zelfs een verzorgende manicurebehandeling voor een dame. Ook in de biologielessen stond de praktijk centraal: vierdejaars onderzochten en ontleedden lelies, terwijl tweedejaars zich op een speelse manier verdiepten in de anatomie met behulp van stoepkrijt.

De start van dit schooljaar laat zien dat leren bij Simon Vestdijk Franeker niet alleen in de klas plaatsvindt, maar vooral ook door te doen.

error: Bericht Beveiligd!