©FranekerActueel.nl

De open dag trok afgelopen donderdag een groot aantal bezoekers. Verspreid door het gebouw presenteerden medewerkers en leerlingen de verschillende vakken en activiteiten die de school kenmerken.

In de lokalen werden demonstraties gegeven, proeflesjes verzorgd en werkstukken getoond. Bezoekers kregen een goed beeld van de dagelijkse onderwijspraktijk en de manier waarop wij invulling geven aan zowel theoretisch als praktisch onderwijs.

De sfeer tijdens de open dag was volgens zowel medewerkers als bezoekers positief en energiek. We kijken tevreden terug op de grote belangstelling en hopen dat de open dag heeft bijgedragen aan een bewuste en plezierige schoolkeuze voor toekomstige leerlingen.

De volgende open dag is op donderdag 22 januari 2026.

Stap op de Rode Loper

Stap op de Rode Loper is een jaarlijks terugkerend evenement waarbij leerlingen een hele dag in culturele instellingen worden verwelkomd op de Rode Loper. Hier staat ze een gevarieerd programma vol ontmoetingen met schrijvers en creatieve workshops te wachten die te maken hebben met lezen, taal en cultuur. Afgelopen maandag mochten wij aanschuiven bij dit evenement in Leeuwarden. Onze activiteiten waren op de locaties dBieb in de Blokhuispoort en bij Tryater. We doken in de wereld van boeken en creativiteit. We ontmoetten de schrijfsters Pamela Sharon en Cis Meijer. Zij namen ons mee in hun ‘verhaal’ en hun nieuwste boeken en we mochten zelfs meedenken over een nieuw personage in een van de nieuwe boeken. Daarnaast gingen we los in workshops striptekenen met striptekenaar Dim Junius, poëzie, theater en tot slot ’taal in kunst’ met kunstenaar Marten Winters. Het was een ontzettend leuke, afwisselende en inspirerende dag.

Wandklimmen

Tijdens de lessen Wereld Sport & Gezondheid werken de leerlingen binnen het leerdoel LO2 aan een uitdagend en veelzijdig sportonderdeel: wandklimmen. Daarbij worden drie belangrijke rollen afgewisseld, zodat iedereen zowel zijn eigen vaardigheden als zijn verantwoordelijkheidsgevoel ontwikkelt.

Een van de kerntaken is het zekeren van elkaar. Leerlingen leren hoe zij hun medeleerling veilig kunnen laten klimmen door de juiste zekertechnieken toe te passen en voortdurend alert te blijven. Daarnaast staat de eigen klimvaardigheid centraal. Hierbij oefenen de leerlingen niet alleen in het omhoog klimmen, maar ook in het leggen van de juiste knopen. Ze moeten zelfstandig een veilige klim situatie kunnen creëren, waaronder het bovenaan vastzetten van een zogenoemd “achtje” met een karabiner in het touw. Dat is essentieel om verantwoord te kunnen abseilen. De derde taak is het fungeren als back-up, waarbij leerlingen leren hoe ze extra zekerheid bieden wanneer een medeleerling bezig is met zekeren. Zo ontstaat een veilige leeromgeving waarin iedereen op elkaar kan rekenen.

Met dit veelzijdige programma combineren de leerlingen sportieve uitdaging met belangrijke veiligheids- en samenwerkingsvaardigheden, een waardevolle ervaring die verder reikt dan alleen de sporthal.

 

error: Bericht Beveiligd!