Het kwik steeg vanmiddag naar een tropische 35 graden en de straten van Franeker zinderden in de hitte. Wie verkoeling zocht in een lokaal zwembad, kwam helaas van een koude kermis thuis: dat is er simpelweg niet. Als alles meezit, opent een nieuw bad pas in 2030 de deuren.

Maar de Franeker jeugd liet zich vanmiddag niet kisten door een gebrek aan chloorwater.

Plonsen bij het Elfstedenbruggetje

Massaal trokken de jongeren naar de Noordergracht. De absolute hotspot van de middag was de gracht ter hoogte van het beroemde Elfstedenbruggetje. Waar ’s winters (heel soms) wordt gedroomd van ijs, sprongen de tieners nu met een grote aanloop het verfrissende water in.

Beelden

De zomerse taferelen werden prachtig vastgelegd door Rinus Bouma. Zijn video van de duikende jeugd is hier te vinden. Extra bijzonder: de soundtrack onder de beelden werd (met de teks van Rinus) gegenereerd door AI.

“Als we geen zwembad hebben, maken we van de gracht gewoon ons eigen waterparadijs!” aldus een van de jonge zwemmers die vanmiddag met een perfect bommetje het water raakte.

Tot 2030 moeten de inwoners het er maar mee doen, maar aan de sfeer in de Noordergracht te zien, was dat vanmiddag absoluut geen straf.

 

error: Bericht Beveiligd!