Wist u dat het vorige week dinsdag de “Dag van de doggybag” was? Ik las dit vandaag in een nieuwsflits van het tijdschrift Voeding Nu. Volgens de organisatie Natuur & Milieu raakt de doggybag langzaam ingeburgerd in Nederland.

Al 8 jaar eerder schreef ik een artikel over de doggybag. Indertijd riep de brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN) ons op om een doggybag te vragen om voedselverspilling in restaurants terug te dringen. Volgens het recent uitgevoerde onderzoek van de organisatie Natuur & Milieu krijgt momenteel 41% van de Nederlanders wel eens een doggybag aangeboden in een restaurant.

In 2015 was dit nog 31%. Ook het aantal mensen dat zelf om een doggybag vraagt, ligt 10% hoger dan 3 jaar geleden. Aan de andere kant vindt 44% het gênant om een doggybag te vragen in een restaurant. “Dat de doggybag langzaamaan gebruikelijk wordt, is een ontwikkeling die we van harte toejuichen”, aldus Dorien Ackerman, directeur Marketing bij Natuur & Milieu. “Maar er heerst ook nog veel schaamte: bijna de helft van de mensen die wel eens uit eten gaat, vindt het nog gênant om een doggybag te vragen: een groot deel hiervan schaamt zich tegenover het personeel, tegenover de mensen met wie ze uit eten zijn of tegenover andere gasten. Eén op de drie schaamt zich om met een (herkenbare) doggybag over straat te lopen. Het zou fijn zijn als mensen die gene over boord kunnen zetten.” Volgens Natuur en Milieu past een doggybag past uitstekend in de Hollandse cultuur. Volgens het onderzoek is 66% van de Nederlanders opgevoed met de regel dat je altijd je bord moet leegeten. 85% heeft een hekel aan voedselverspilling. Een lichte toename ten opzichte van voorgaande jaren. Daar komt bij dat 63% uit eten gaan in Nederland duur vindt. “Vreemd dus, dat we ons nog steeds zo schamen als zuinige Nederlanders”, zegt Ackerman. 69% van de Nederlanders vindt dat restaurants standaard een doggybag moeten aanbieden.

Ook vindt 79% dat restaurants meer moeten doen tegen voedselverspilling. Een logo helpt om een doggybag te vragen. Als er een doggybag-logo zichtbaar zou zijn, bijvoorbeeld op de menukaart of op de gevel van het restaurant, zou bijna de helft (46%) sneller om een doggybag vragen. Met name bij jongeren onder de 30 is een logo populair: 56% van hen wordt daarmee over de streep getrokken. Natuur & Milieu voert de doggybag-campagnes om voedselverspilling in de horeca tegen te gaan. Jaarlijks wordt er in de horeca 55.000 ton voedsel verspild, dat staat gelijk aan 83 miljoen borden. In 2010 was dit nog 51.000 ton! Voedselverspilling vindt zowel plaats in de keuken als bij de gast. Minder verspilling en betere portiegroottes zijn erg belangrijk. Maar daarnaast is de doggybag ook een oplossing voor het voedsel dat veel Nederlanders wel eens laten liggen op het bord. In het buitenland is een doggybag al veel gebruikelijker. Wilt u meer weten? Neem dan contact op met Irene van der Vuurst, diëtist Libra, tel. 06-11276810 of mail naar irene@libra-dieetadvisering.nl. Libra is gevestigd in Franeker (De Metro), Harlingen (Fysio Harlingen) en Sexbierum (Fysio Harlingen).

 

error: Bericht Beveiligd!