Franeker huisartsen draaien zomerrooster op halve kracht  

De drie Franeker huisartsenpraktijken werken deze zomer noodgedwongen met een aangepast rooster. Door personeelstekort zal een deel van de (niet-spoedeisende) zorg uitgesteld worden tot na de zomervakantie. Patiënten zullen rekening moeten houden met langere wachttijden aan de telefoon en  de service aan de balie wordt beperkt tot het hoofdnoodzakelijke. Afspraken kunnen alleen telefonisch worden gemaakt.

De huisartsenzorg staat al langere tijd onder druk door een tekort aan huisartsen en ondersteunend personeel. In Franeker is er zelfs een patiëntenstop, omdat het aantal huisartsen te klein is voor de totale patiëntenpopulatie. Openstaande vacatures worden, ondanks gunstige werkomstandigheden, al langere tijd niet ingevuld. De praktijken proberen dit deels op te vangen door de inzet van physician assistants en basisartsen, maar met name in vakantieperioden is het huisartsentekort extra merkbaar.

Om de noodzakelijke zorg te kunnen blijven leveren, zal er met de beperkte capaciteit dus anders gewerkt moeten worden. Waar er per praktijk normaal gesproken drie assistentes achter de telefoon zitten, zijn dat er in de zomervakantie meestal maar twee. De kans is hiermee groot dat de telefonische wachttijden op zullen lopen. Ook de baliebezetting wordt afgeschaald van drie naar één assistente, waarbij er alleen de hoofdnoodzakelijke handelingen aan de balie plaats zullen vinden. Medisch inhoudelijke vragen, herhaalrecepten en afspraken zullen alleen telefonisch worden afgehandeld.

Bovendien worden de spreekuren op een aangepaste wijze ingevuld. Spoedeisende klachten zullen op gebruikelijke wijze met voorrang behandeld worden, maar niet-spoedeisende klachten kunnen mogelijk worden verschoven naar een later moment. De doktersassistente is opgeleid om een inschatting te maken of spreekuurbezoek nodig is en zo ja, op welke termijn dit moet. Bij twijfel overlegt de assistente altijd met een huisarts.

Ook de patiënt zelf kan helpen om de druk op de huisartsenpraktijken te verlagen. Door het raadplegen van de websites moetiknaardedokter.nl en/of thuisarts.nl kan de patiënt zelf opzoeken of doktersbezoek nodig is en wat hij/zij zelf kan doen om de klachten te verlichten. Deze websites zijn gemaakt door huisartsen en de adviezen zijn in lijn met de adviezen uit landelijke richtlijnen. Bij twijfel kan er uiteraard telefonisch overlegd worden met de doktersassistente.

De huisartsen hopen met bovenstaande maatregelen de zomermaanden goed door te komen. Ze hebben veel vertrouwen in het begrip en de medewerking van hun patiënten.

Namens de praktijken

  • Zwager en Siemensma
  • Heeres en de Groot
  • Het Bolwerk
error: Bericht Beveiligd!