De koffieprijzen in de supermarkt zijn de laatste tijd flink gestegen en het aanbod van Douwe Egberts-koffie is afgenomen. Dit komt door een conflict tussen supermarkten en JDE Peet’s, het moederbedrijf van Douwe Egberts.
De prijs van ruwe koffiebonen is gestegen door verschillende factoren, zoals slecht weer in Brazilië en een toegenomen vraag naar koffie, vooral in Azië. Hierdoor is de prijs van arabicabonen, de meest gebruikte soort, in de wereldhandel verdubbeld.
Supermarkten willen niet dat de koffie nog duurder wordt en zijn in onderhandeling met JDE Peet’s over de prijzen voor volgend jaar. Ze willen de prijsstijgingen kunnen uitleggen aan de klanten. Omdat de onderhandelingen moeizaam verlopen, zijn koffie en andere producten van JDE Peet’s steeds moeilijker te vinden in de schappen van bijvoorbeeld Albert Heijn en Jumbo.
Het is nog onduidelijk hoe dit conflict zal worden opgelost en wat de gevolgen zullen zijn voor de koffieprijzen in de toekomst.