update 22.00 uur

Het team van experts werkt hard aan het omleiden van het signaal. Meerdere klanten zijn inmiddels weer online. Vanavond en vannacht wordt er doorgewerkt om de verbinding verder te herstellen. We verwachten dat de overige klanten in de loop van de avond/nacht ook weer online zijn. Morgenochtend volgt er een nieuwe update of afmelding.

update 19.50 uur

Buis niet te gebruiken:

Het team van experts heeft vastgesteld dat de buis niet geschikt is voor de reparatie. Deze oplossing kan dus niet worden doorgezet.

Verder onderzoek naar oplossing:

Er wordt nu verder onderzoek gedaan naar de beste manier om de storing op te lossen. Het blijft een complexe klus door de ligging van het kanaal en de drukke vaarroute, waardoor alternatieven over het water ook niet mogelijk zijn. We doen ons uiterste best om snel met een oplossing te komen.

Update 17.30 uur

Ziggo: “Onze monteurs hebben de buis onder het kanaal gevonden. Ze maken de buis nu schoon om te beoordelen of deze gebruikt kan worden voor de reparatie. Mocht deze buis niet geschikt blijken, dan is er akkoord gegeven om een nieuwe kabel onder het kanaal door te trekken. Dit vergt echter veel materiaal en werk, wat het een langdurige klus maakt.”

Mogelijke alternatieve oplossing:
Er is inmiddels ook een mogelijke alternatieve oplossing gevonden. Er zijn enkele vrije vezels ontdekt die mogelijk gebruikt kunnen worden om het signaal om te leiden. Deze optie wordt verder onderzocht.

We kunnen op dit moment nog niet precies inschatten hoe lang de werkzaamheden gaan duren, maar we werken hard aan oplossing!

Wij keken weer even mee bij harde werkers, sommigen zijn hier al bijna 24 uur continu bezig..

 

Update 15.20 uur

Nog geen zicht op oplossing:

De herstelwerkzaamheden verlopen helaas niet zoals we zouden willen. Tot nu toe is het niet gelukt om de blokkade in de bestaande buis te verwijderen. Daarnaast is er, vanwege de drukke vaarroute, nog geen vergunning verleend voor het aanleggen van een nieuwe buis in het water. Het expertteam zoekt daarom naar andere beschikbare buizen die gebruikt kunnen worden voor de nieuwe kabel, maar dit is tot nu toe nog niet gelukt.

 

Nieuw team experts ingeschakeld:

Het team van experts is al de hele dag hard aan het werk om de storing op te lossen. Omdat het probleem nog niet is verholpen, is een nieuw team met experts opgeroepen. Zij zullen het later in de middag van de huidige ploeg overnemen.

 

Update 13.00 uur

Er staan nu twee graafmachines op locatie, waardoor het team van experts aan beide kanten van het kanaal kan werken. De situatie blijft complex, en daarom verwachten ze dat ze nog de hele dag bezig zullen zijn. Echter weten ze niet of het vandaag volledig opgelost kan worden. Als blijkt dat het nodig is, wordt er ook dit weekend doorgewerkt om alles zo snel mogelijk te herstellen. Ziggo biedt hun oprechte excuses aan voor het ongemak en waarderen je begrip en geduld in deze situatie.

Update 11:00 uur:

Het nieuwe team van experts is gearriveerd en klaar om de werkzaamheden te hervatten. Er wordt een nieuwe aanpak onderzocht, waarbij gekeken wordt of een nieuwe kabel onder het kanaal doorgelegd kan worden. Deze oplossing vereist echter wel vergunningen, wat tijd kost.

Daarnaast wordt er gekeken of de nieuwe kabels via de bestaande buis getrokken kunnen worden. Hierbij is er wel een blokkade in de buis, maar het team probeert deze op te lossen door de buis vanaf de andere kant te benaderen.

8:00 uur

Het team van experts heeft de afgelopen nacht hard gewerkt aan de reparatie van de kabelstoring in Franeker.  Voor ongeveer 1.500 klanten is er een alternatieve oplossing gevonden, waardoor zij weer gebruik kunnen maken van de Ziggo diensten.

Helaas is het probleem nog niet volledig opgelost en hebben een kleine honderdtal klanten nog steeds geen signaal. Het was namelijk niet mogelijk om voor hen het signaal via een andere route te laten verlopen.

Zoals wij in eerdere berichtgevingen al melden was het plaatsen van een nieuwe kabel via een bestaande buis niet mogelijk, deze buis was  niet geschikt. De kabel moest over een lengte van 67 meter worden gelegd, maar de experts kwamen niet verder dan 40 meter. Hierdoor is het niet gelukt om de kabel onder het water door te trekken.

Onze experts hebben de hele avond en nacht doorgewerkt en zullen rond 8:00 uur vanmorgen worden afgelost. Zij gaan verder met het onderzoek en zullen een nieuw plan van aanpak maken.

Helaas weet Ziggo op dit moment nog niet wanneer de storing volledig is opgelost. Ziggo: “We begrijpen dat dit erg vervelend is voor de getroffen klanten en we doen er alles aan om het probleem zo snel mogelijk op te lossen.”

error: Bericht Beveiligd!