De resultaten van de proef met hardfietsers op de rijbaan zijn donderdag 30 oktober bekend gemaakt. De Fietsersbond Fryslân heeft in samenwerking met de gemeente Franekeradeel eind augustus een proef gedaan met fietsers op de rijbaan. Twee weken lang is onderzocht wat het effect was op de fietssnelheid op het fietspad, als hardfietsers gebruik mogen maken van de naastliggende rijbaan. Voor het fietspad gold een maximumsnelheid van 30 kilometer. Er werden twee locaties geanalyseerd: één binnen en één buiten de bebouwde kom.
Binnen de bebouwde kom meer fietsers naar rijbaan
Binnen de bebouwde kom zijn verschillen gemeten. Het percentage fietspadgebruikers dat tijdens de proef harder reed dan 30 kilometer per uur daalde van 4,29% naar 1,15%. Het percentage fietsers dat gebruik maakte van de rijbaan steeg van 1,27% naar 6,04%. Blijkbaar voorziet de maatregel in een behoefte onder fietsers. De gemiddelde snelheid veranderde niet veel. Die daalde slechts van 18,68 naar 18,54 km per uur. Oorzaken voor deze verschillen zijn mogelijk:
- Het tegelfietspad
- Meer gebruik van het fietspad
- De snelheid op de rijbaan niet harder dan 50 km per uur
Tijdens de proef was er sprake van minder dagen tegenwind (4) dan in de gemeten nulweek (7). Dat maakt de resultaten nog significanter.
Buiten de bebouwde kom geen verschillen
Buiten de bebouwde kom zijn geen grote verschillen gemeten. De gemiddelde snelheid van fietsers bleef min of meer gelijk. Ook zijn er geen fietsers geweest die gebruik maakten van de rijbaan. Mogelijke oorzaken dat hardfietsers hier niet naar de rijbaan gaan zijn:
- Op de rijbaan gold een maximumsnelheid van 60 km. In de bleek dat op de rijbaan vaak harder wordt gereden;
- Het brede vrijliggende betonnen fietspad ;
- Het beperkte aantal fietsers op het fietspad.
Methodiek
Op beide locaties zijn twee weken lang telslangen neergelegd. Eén week als nulweek telling en één week als de proefweek, waarbij fietsers die harder dan 30 kilometer reden, gebruik konden maken van de rijbaan. De telslangen hebben op het fietspad continu aantallen en snelheden gemeten. Daarnaast is er zeven keer een uur lang handmatig geteld, hoeveel fietsers er gebruik maakten van het fietspad.
Aanpassing verkeersborden
Om de fietser te instrueren over het nieuwe snelheidsregiem zijn twee bestaande verkeersborden licht aangepast. De een geeft de maximumsnelheid op het fietspad aan en bij de ander is het BOR(Brommers Op Rijbaan)- bord uitgebreid met hardfietsers. Daarnaast is er een geel waarschuwingsbord geplaatst om automobilisten te attenderen op mogelijke fietsers op de rijbaan.