In April ben ik naar Peru geweest om mee te werken met de goede doel stichting Futbol For Kids, van mijn oom uit de VS.

De donatie aan de kinderen werd mede mogelijk gemaakt door al mijn donateurs. Geweldig.

De eerste dagen van de trip hebben we zelf dingen gedaan als een toerist in Peru, het meest rond de grote stad Cusco.

We hebben een toer gedaan vanaf Cusco naar Machu-Picchu, met elke dag verschillende activiteiten. We hebben onder andere quad gereden, down-hill mountainbiken, geraft op een wilde rivier, en een bezoekje gedaan aan de gigantische zoutmijnen.

Ook hebben we  een 4/5 uur durende wandeling naar het dorp gelegen onderaan de berg van Machu-Picchu, deze wandeling was langs het spoor, maar toch midden door de jungle. Tijdens deze wandeling kwamen we ook allemaal verschillende diersoorten tegen, waaronder de nationale vogel van Peru, die zich eigenlijk normaal nooit zo dicht bij de mens laat zien.

Daarna zijn we bezig geweest om de bezoeken aan twee verschillende scholen van kinderen te bezoeken. We hebben de lokaal gemaakte sandalen opgehaald bij de fabriek. Hier hebben we een rondleiding gehad om te zien hoe ze de sandalen maken.

Dit gebeurd met auto~ of trekker banden en een stanleymes..

Daarna de rugzakjes klaargemaakt om uit te delen op de scholen.

Deze rugzakjes zijn gevuld dmv jullie donaties.

In deze rugzakjes zaten: solar-lampen, een zonwerende hoed, een springtouw en een pen waarmee ook bellen kunnen worden geblazen. Maar wat de stichting en de kinderen het belangrijkst vonden wat er in de rugzakjes zaten waren een voetbal voor elk kind, een paar schoenen en de sandalen van de lokale fabriek.

De eerste school waar we langs gingen was in Lloquetta, waar sommige kinderen op een uur afstand van de school woonden. We waren er rond 12uur. Op deze school kregen we een erg warm welkom van de kinderen en hun ouders, ze hadden allemaal liedjes en toneelstukjes voorbereid voor ons. Ook kregen we te horen dat sommige kinderen al vanaf 8uur op de school aan het wachten waren op onze komst.

Eerst hebben we een voetbalclinic georganiseerd voor de kinderen, met de voetballen meegenomen vanuit de VS. Daarna hebben we een paar wedstrijden gespeeld tegen de kinderen van de school. Daarna hebben we de gevulde rugzakjes uitgedeeld, en kreeg ieder kind een paar sandalen en een paar schoenen in hun eigen maat, en als laatst werden de voetballen uitgedeeld aan iedereen.

Nadat we de hele middag en avond met de kinderen zijn wezen voetballen en spelen, werd het tijd om te gaan slapen. Dit hebben we niet in een hotel of een hostel gedaan, maar bij de mensen thuis, heel bijzonder.

De volgende dag hebben we in de ochtend nog meer gevoetbald, en hebben we ons klaargemaakt om naar het tweede dorp te gaan. Eenmaal bij de tweede school hebben we een soortgelijk programma gevolgd, waar ook elk kind een gevuld rugzakje kreeg met schoen, sandalen en een voetbal.

Nadat we de tweede school hadden verlaten, gingen we weer terug naar ons hostel in het centrum van Cusco. Deze avond hadden we nog tijd om souvenirs te kopen en hebben we voor het laatst avond gegeten in Peru. De volgende morgen moest ik als enige van de hele groep om 4uur op, omdat ik een vlucht in de ochtend moest halen. De rest van de groep hadden nog een halve dag om te besteden in Cusco, om vervolgens ‘s middags en ‘s avonds naar de VS te vliegen. Na in totaal een kleine 17uur gevlogen te hebben, kwam ik weer terug in Nederland, met een dikke jetlag😊

Het was een indrukwekkende reis, die ik niet zal vergeten.

Zoveel gezien en mee gemaakt, erg bijzonder en voor een westerling thuis bijna niet uit te leggen.

Ik wil iedereen die gedoneerd heeft hartelijk bedanken en ik kan nu met zekerheid zeggen. Het geld is goed terecht gekomen. Soms zegt een lach meer dan duizend woorden. En dat is zeker waar.