UPDATE 23:30 uur: Meerdere experts zijn ter plaatse en hebben inmiddels op meerdere plekken gegraven. De kabelbuis is gevonden met de kapotte kabel. De hoop was om een nieuwe kabel door de buis heen te kunnen trekken maar de kabelbuis is zodanig beschadigd dat het geen optie lijkt.
Tientallen meters verder ligt nog een kabelbuis onder het kanaal door deze word nu opgegraven met de intentie om daar een nieuwe kabel door te krijgen onder het kanaal door.
In de tussentijd schijnt Ziggo bezig te zijn om het net te herindelen om te kijken of ze, eventueel deels, weer internet bij de gedupeerde kunnen krijgen. Wij keken even mee!
Het huidige probleem lijkt helaas dus nog niet te kunnen worden opgelost en de experts zullen vannacht onverminderd doorgaan!
UPDATE 21:15 uur: Het team met experts is hard aan het werk om de kabelbreuk te kunnen repareren aldus Ziggo. Naast het voorbereiden van de aanleg van een nieuwe kabel onder het water, onderzoeken ze ook naar andere mogelijke oplossingen. Het blijft gissen wanneer de storing verholpen is. Wij komen straks nog met een foto update omtrent de Ziggo problemen!
UPDATE 19.12 UUR: De kabel die geraakt is tijdens het plaatsen van een damwand bevind zich 5 tot 6 meter onder de grond in het water. Op dit moment is er een team aan het graven naar de kabelbuis welke onder het kanaal door loopt. Zodra ze de buis met de kabels hebben bereikt kunnen ze de kabels door meten om te kijken wat de schade is.
Verderop loopt er nog een kabel buis onder water door waar ze een nieuwe kabel door heen willen trekken. De nieuwe kabel kunnen ze dan aansluiten op de kabels aan de wal. Het team van experts zoekt nu naar het begin- en eindpunt om een gerichte boring te kunnen doen. Er zal moeten worden gegraven om de boring te kunnen verrichten. Daarom is er een graafmachine besteld. De verwachting is dat deze rond 20:00 uur op locatie zal zijn.
Naar verwachting zal dit volgens het team ter plaatse langer gaan duren dan middernacht. De werkzaamheden zullen naar verwachting de vrijdag ook nog in beslag nemen.
Diverse teams zijn onderweg, waaronder speciaal materiaal en een graafmachine, tot die tijd zullen de experts handmatig graven. (zie foto)
FranekerActueel is al een tijd bezig via de Ziggo persafdeling om informatie te verkrijgen, alleen Ziggo laat het daarin volledig afweten, ze hadden geen antwoord op vragen en hebben nog geen contact weer opgenomen!
UPDATE 18.00 UUR: Het team met experts is aangekomen op de locatie en onderzoekt wat exact nodig is voor de reparatie.
UPDATE 16.45 UUR: De Ziggo monteur heeft de mogelijke locatie van de kabelbreuk gevonden. Het gaat om een locatie waar damwanden worden geplaatst. De kabel ligt onder het water. Dit maakt het een zeer complexe kabelbreuk.
Voor de reparatie van de breuk is een team met experts ingeschakeld. We verwachten dat de experts rond 17:00 uur op de locatie zijn. Zodra zij op locatie aanwezig zijn zullen zij onderzoeken wat er exact nodig is voor de reparatie. De verwachting is dat deze storing helaas nog minimaal de hele avond en mogelijk de hele nacht gaat duren.
Tv-kijken via Ziggo GO & internetten werkt wel via het mobiele netwerk. Let op: dit kost extra data van het mobiel abonnement. Het repareren van een kabelbreuk is tijdrovend.