Het is zover: het nieuwe, duurzame fietspad tussen Hatsum en Winsum, via Baaium, is (bijna!) klaar. Dat betekent veilig én comfortabel fietsen op het hele traject. Om dit te vieren, organiseren we een feestelijke opening op woensdagmiddag 1 juli, van 14.00 tot 16.00 uur in dorpshuis De Eartpot in Baaium. Om 14.30 uur opent wethouder Marijn Kamerling het fietspad officieel. Iedereen is van harte welkom.

Feestelijk openingsmoment

Tijdens de opening is er van alles te doen. Bezoekers kunnen een smoothie maken op de smoothiefiets of genieten van een ijsje. Kinderen van basisscholen It Bynt en De Grûnslach kunnen meedoen aan een kleurwedstrijd. Wie op de fiets komt, kan gebruikmaken van een gratis mini fiets-APK. Bezoekers met een versierde fiets maken kans op een leuke prijs.

De prijzen zijn beschikbaar gesteld door Wim Schaafsma Tweewielers en Voordeelfiets Berltsum. De mini fiets-APK wordt aangeboden door Voordeelfiets.

Een veilig en duurzaam fietspad

Naast veiligheid stond ook duurzaamheid centraal bij de aanleg van dit fietspad. Gemeente Waadhoeke ondertekende in 2025 het convenant Schoon en Emissieloos Bouwen. Daarmee geven we aan dat we de uitstoot van stikstof, fijnstof en CO₂ bij bouwprojecten met 75 procent willen verminderen. Voor de aanleg van het fietspad ontvingen we een subsidie voor een duurzame uitvoering van de werkzaamheden. Het fietspad is voor maar liefst 97% emissieloos (elektrisch) aangelegd.

error: Bericht Beveiligd!