Maak kennis met Gebiedsteam Franekeradeel

Het gebiedsteam Franekeradeel is in het leven geroepen als centraal verzamelpunt voor alle vragen die te maken hebben met zorg en welzijn. In het team zitten medewerkers met een pedagogische of sociale achtergrond (o.a. GGD Fryslan, Jongerenwerk, MEE Friesland). Zij kunnen u ondersteunen en begeleiden bij uw vragen. Samen wordt gekeken naar de vraag en de antwoordmogelijkheden om een passend antwoord te vinden.

In oktober wordt de Week van de Opvoeding georganiseerd. Vooruitlopend op deze week wil het gebiedsteam een aantal opvoedingskwesties onder de loep nemen om een voorbeeld te geven waar het team iets kan betekenen.

Voor verdere informatie over het gebiedsteam Franekeradeel of over de in het artikel besproken kwestie, kunt u bellen: 0517-380357.

Mediagebruik

Als we het over media en kinderen hebben gaat het vaak over de negatieve ervaringen die kinderen met media opdoen, zoals pesten en gameverslaving. Dat media juist ook veel kansen bieden voor kinderen krijgt vaak minder aandacht. Door kinderen wegwijs te maken in hun mediagebruik en te leren reflecteren op hun mediagedrag ontwikkelen ze al op jonge leeftijd de vaardigheden om alle kansen van media te benutten.

Bij mediaopvoeding gaat het erom dat je als kind uiteindelijk media zelfstandig kunt gebruiken, daarbij je tijdsbesteding in de gaten kunt houden, de informatie kunt begrijpen, kunt doorzien wat waar en onwaar is en wat waardevol is, en dat je weet hoe de media invloed kunnen uitoefenen.

Tips voor mediawijs opvoeden

  • Houd sociale media voortdurend bespreekbaar en ga geregeld in gesprek over de inhoud.
  • Stel grenzen en regels in het gebruik van media. Blijf als ouder duidelijk maken wat u van dingen vindt, zonder het kind te veroordelen.
  • Belangrijker dan de precieze beeldschermtijd is dat u afspraken maakt. Daarnaast is het belangrijk om voor balans te zorgen. Andere activiteiten (zoals met vriendjes spelen, buiten zijn etc.) mogen niet ten koste gaan van de beeldschermtijd. Kinderen die eraan wennen om beperkt te worden in beeldschermtijd, hebben in de puberteit minder moeite om een beperking te aanvaarden.
  • Probeer samen te bedenken wat er mis kan gaan. Een kind dat zich dat eens voorgesteld heeft, begrijpt beter waarom u thuis regels invoert. Vertel bijvoorbeeld dat beelden die eenmaal op internet staan, er waarschijnlijk nooit meer af te halen zijn.

Kinderen hebben de neiging eerst te doen en er pas daarna over na te denken. Wanneer je een kind van tevoren laat nadenken over mogelijke risicosituaties, train je ze om minder impulsief te handelen.

error: Bericht Beveiligd!