Mag het ietsje minder zijn­­­­­­­?

Vandaag las ik het heugelijke feit dat supermarktketen Albert Heijn één miljard suikerklontjes uit producten gaat halen. Daarbij streeft AH naar het verbeteren van het etiket. Samen met het Diabetes Fonds gaat de supermarktketen vanaf vandaag met verschillende partijen uit de voedingsindustrie in gesprek om het verminderen van suiker in ons voedsel versneld te bereiken. Een mooie ontwikkeling!

Albert Heijn trekt (AH) samen op met het Diabetes Fonds (DF) dat vandaag het startsein geeft voor de beweging “Het Nieuwe Zoet”. Het doel hiervan is om samen met de voedingsindustrie te zorgen voor minder suiker en gezonde(re) voeding. Hanneke Dessing, directeur van het Diabetes Fonds, gaf aan heel blij te zijn dat AH aansluit bij de nieuwe beweging van het DF.

Zij hoopt dat meerdere supermarktketens zich aansluiten. AH geeft zijn klanten via een nieuw etiket en een suikerwijzer in de winkel meer informatie over suiker in producten. Dit gaat over zo’n 11.000 huismerkproducten. Klanten van AH kunnen op de nieuwe etiketten bijvoorbeeld zien hoeveel toegevoegd suiker in het product zit. Vanaf vandaag liggen de eerste producten met nieuwe etiketten in de schappen. AH ontwikkelde zijn nieuwe etiket voor huismerkproducten op basis van klantenonderzoek.

Behalve het totaal aan suiker (in grammen), wordt ook de hoeveelheid toegevoegde suikers voortaan genoemd (ook in grammen). Eenzelfde aanpak kiest AH voor zout. Behalve de totale hoeveelheid wordt de toegevoegde hoeveelheid zout per 100 gram vermeld. Ook is voortaan op het etiket te zien hoeveel van de dagbehoefte aan bijvoorbeeld suiker, zout of vet een portie van het product bevat. De nieuwe AH-etiketten worden verder E-nummers niet alleen meer als nummers vermeld, maar ook voluit geschreven. Volgens AH blijkt het voor de consumenten vaak niet duidelijk waar de nummers voor staan. In de afgelopen jaren heeft AH al geleidelijk suiker uit producten gehaald en daarbij getest of klanten de producten nog lekker vonden. Dit jaar werden onder andere de frisdranken en de pastasauzen aangepakt.

Volgens het bedrijf is de hoeveelheid suiker in producten inmiddels met ruim 300 miljoen klontjes gereduceerd. Per 2020 zou zouden er één miljard minder suikerklontjes verwerkt moeten worden. Als u dit zo leest, kunt u denken dat ik aandelen heb bij AH. Maar dat is niet het geval J. Wel vind ik dat AH een pluim verdient voor deze voortrekkersrol. Ik verwacht dat meerder ketens gaan volgen. Daarbij hoop ik dat ook A-merken meegaan met deze trend. Teveel suiker eten heeft immers een zeer slecht effect op onze gezondheid. Denk hierbij aan het ontstaan van overgewicht, hart- en vaatziekten, diabetes type 2, jicht, leververvetting en snellere veroudering. Wilt u meer weten of zelf uw (verborgen) suikers verminderen? Neem dan contact op met Irene van der Vuurst, diëtist Libra, tel. 06-11276810 of mail naar irene@libra-dieetadvisering.nl. Libra is gevestigd in Franeker (De Metro), Harlingen (Fysio Harlingen) en Sexbierum (Fysio Harlingen).

error: Bericht Beveiligd!