Primeur KoploperKans-project in Franekeradeel

Afgelopen maandag is in Franekeradeel het project “KoploperKans” van start gegaan. De gemeente  beleeft hiermee de primeur van het Koploper Kans project. Een nieuw Koplopertraject, speciaal voor kleinere ondernemers en zzp’ers. 

Planet, People en Profit

Bij het Koploperproject genereren deelnemende bedrijven winst door het verduurzamen van hun organisatie op het gebied van planet, people en profit. Accountmanager Bedrijven Baukje Postma van de gemeente Franekeradeel vertelt: ‘Het Koploperproject is een initiatief van de provincie Fryslân en telt inmiddels een groot aantal succesvolle edities in heel Friesland. Doelstelling van de gemeente Franekeradeel is versterking en duurzame groei van het bedrijfsleven in onze gemeente. Dit project past uitstekend in ons beleid “Naar een sterk Noordwest Friesland”.

Milieuprestaties

Per Koploperproject doen gemiddeld 12 tot 15 bedrijven mee uit alle branches; van MKB tot agrarische bedrijven. Het project start met een scan van ieder bedrijf op het gebied van MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen). Daarnaast wordt de Milieubarometer gebruikt om inzicht te krijgen in de milieuprestaties en de CO₂ footprint van de organisatie. Uit deze rapportages blijkt hoe de onderneming presteert op het gebied van planet, people en profit en waar verbeteringen door te voeren zijn.

Koploper Kans

Om meer aansluiting bij kleinere ondernemingen te vinden is “Koploper Kans” ontwikkeld. Maandagavond vond in het gemeentehuis te Franeker de startbijeenkomst plaats. Een groep  enthousiaste ondernemers volgt gedurende een half jaar een programma gericht op duurzaamheid en maatschappelijk betrokken ondernemen. Daarvoor zijn de scans en het programma aangepast aan de wat kleinere ondernemingen.

De kracht van het project is dat de ondernemers zelf de handschoen oppakken. MVO wordt steeds vaker gevraagd in bijvoorbeeld aanbestedingsprojecten, is mede bepalend voor het bedrijfsimago, biedt kansen voor innovatie en is de basis voor continuïteit. Door de goede voorbeelden ontstaat een geweldige dynamiek. Postma: ‘We zien dat  bedrijven die aandacht besteden aan MVO in het algemeen beter presteren. Het is een unieke kans om je met maatschappelijk verantwoord en betrokken ondernemerschap nadrukkelijk te profileren.’

De deelnemende bedrijven zijn: Froonacker Assurantiën, Automaterialen Van der Ploeg, Apotheek de Hertog, Zorghoeve Tritzum, Bangahuys Interieur, Jemako, De Uitzendmakelaars, Eisma Managementadvies, Friestile, Dandez DTP-Studio, Eijgen Financiële Diensten, Iter Solutions en Homeopathie Van Schaick.
JDR_6315