Archief foto kerk Boer

Het verhaal van Noardwest kan worden vermarkt

Ondernemers, politici en andere betrokkenen zien een gezamenlijke uitdaging om Noardwest Fryslân te promoten als toeristische bestemming. Tijdens het mini symposium in het kerkje van Boer op maandag 16 maart spraken de wethouders van de regio uit dat er budget vrij komt voor een speciale regiomarketeer. “Er is al veel geïnvesteerd in waterwegen en fietspaden; laten we dit deel van Fryslân nu ook keihard promoten” was een terugkerende oproep.

Bestemming Noardwest
Aanleiding van het mini symposium was de dynamiek die aanwezig is in het Friese toerisme. Met de komst van Merk Fryslân, die de komende jaren extra toeristen naar de provincie trekt, is er een model waarin regio’s deze bezoekers opvangen en begeleiden. Vooral in 2018 worden meer mensen verwacht, als Leeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa is.
Uit recent onderzoek bleek dat Friezen het Noorden van de eigen provincie niet aanbevelen bij gasten. Voorzitter Robert Jansen van Ster van de Elfsteden Franeker: “Dit gebied heeft verhaal nodig, omdat de waarde er van, niet van op het eerste oog zichtbaar is. Het onderzoek is een gezamenlijk vertrekpunt om het Noardwest te positioneren als bestemming.” Jansen beschreef in zijn inleiding dat er inmiddels nadrukkelijk samen wordt gewerkt met VVV Harlingen en Uytland om Noardwest op de kaart te zetten.

Geheugenverlies
Historicus en onderzoeker Meindert Schroor liet in een uur, zo’n 70 aanwezigen kennismaken met verhalen en ontwikkelingen uit de rijke historie van de regio. Schroor: “We leiden aan een soort van geheugenverlies. Dit deel van Fryslân beleefde gouden tijden.” De wetenschapper stond onder andere stil bij de nijverheid van de steden, maar ook dorpen als Berltsum en Dronryp. De maritieme historie (“het was hier niet alleen maar landbouw”) en de vele staten en stinzen, met bijhorende adel en patriarchen. Schroor eindigde met de conclusie dat cultuur vooral ook door economie ontstond en gebruikte het voorbeeld van een Hollandse doopsgezinde voorganger, die vanwege z’n werk pragmatisch naar Harlingen verhuisde.

Leaver moarn as juster
In een interactief deel stond de zaal stil bij de soms stroeve samenwerking tussen de overheden en lokale recreatieve ondernemers. Van beide kanten werd erkend dat er genoeg plannen en rapporten geschreven zijn. Wethouders Tol (Het Bildt) en de Pee (Franekeradeel) spraken uit dat er budget vrijkomt voor een promotieaanpak. Als reactie op de urgentie van een ‘aanjager en verbinder’ voor het gebied, erkende wethouder Boukje Tol dat ze “leaver juster as moarn” aan de slag wil met het vermarkten van het gebied.

De aanwezigen in Boer waren politici, beleidsmakers, ondernemers en diverse organisaties, waaronder it Jabikspaad, Stifting Alde Fryske Tsjerken, Nova Zembla Experience/ Willem Barentszwerf Harlingen. De avond werd georganiseerd door Uytland, Stadspromotie Franeker en VVV Harlingen.